Hej.

Eftersom den här bloggen heter ”En amatörlingvists bekännelser” måste jag inleda med några bekännelser:

1. Jag borde inte skriva denna blogg. Jag borde skriva på min avhandling. Eller jag borde packa. Eller jag borde göra andra saker. Men nu är det så att jag spenderar en ohälsosamt stor del av min tid med att fundera på språk så därför måste jag få ner några av dessa tankar på pränt, till min avlastning och förhoppningsvis ert nöje.

2. Jag kan ingenting om språk. I alla fall inte om man jämför med dem som har språket som yrke. Jag har fem (5) universitetspoäng i språkvetenskap i form av en sommarkurs i ”Språkets evolution och nutida variation”. Däremot kan jag nog tillräckligt mycket för att kunna göra en del betraktelser som inte är helt uppåt väggarna.

3. Jag bor inte ens i Sverige. I alla fall inte större delen av tiden. Det gör det naturligtvis svårt att hålla sig up to date med framför allt det talade språkets utveckling. Det gör det också mycket svårt att ta del av aktuell forskning eftersom så förbenat lite finns tillgängligt elektroniskt (iaf. om man jämför med andra vetenskapsområden). Risken finns därmed att jag kommer att spruta ur mig inlägg på sommarn när jag är i Sverige för att sen vara mol tyst under andra årstider. Vi får se.

Kommentera

