Göra-substitution

Som många har påpekat är det så att om man lägger märke till ett visst språkdrag hör man ganska snart fler exempel på det, helt enkelt därför att man vet vad man ska lyssna efter. Ebba Lindberg (”Några talsyntaktiska verbkonstruktioner”, s. 183-4, i Svenska språknämnden, Språket lever! Festskrift till Margareta Westman den 27 mars 1996) berättar om hur en inackorderad gymnasist från ”mellersta Norrlandskusten” reagerade skarpt på Lindbergs bruk av ”göra” i följande meningsutbyte:

”Det där blir nog bra!”
Lindberg: ”Ja, det gör det.”

Lindberg anmärkte att hon var förvånad över denna reaktion, därför att hon aldrig hade hört den tidigare och drog därmed slutsatsen att regeln att man inte kan använda ”göra” så måste vara regional. Det förvånar mig, som själv aldrig mig veterligen har hört ”göra” användas på detta sätt. Men ikväll hörde jag det igen, för när jag lyssnade på Braga-Elfsborg via webbradio sa Radio Sjuhärads kommentatorer nånting i stil med följande:

”Det blir riktigt spännande sista halvtimmen.”
”Ja, det gör det.”

(Och därmed skulle jag illustrera fenomenet med att jag nu på ett par dar två gånger har stött på ett fenomen som jag inte kan påminna mig ha hört nånsin tidigare.)

Och då är frågan: hur pass regional är denna norm? Är den obligatorisk om man kommer från Uppsala, som jag? Eller är den mer sociolektal, dvs. att ”göra”-substitution oftare används inom vissa socialgrupper än andra? Detta skulle kunna vara ett bra ämne för en C-uppsats eller nåt.

Men det jag skulle ta mig an idag är att med ledning av en lista av våra 70 vanligaste verb försöka röna ut vilka verb som inte kan bytas ut mot ”göra” enligt dessa mönster. En hypotes är att det är hjälpverben. Nu har jag ingen både definitiv och uttömmande lista över svenska hjälpverb tillhanda (när kommer SAG som gratis webbversion, Akademien?), men vi får höfta. De verb som enligt min idiolekt inte eller med svårighet kan bytas ut mot ”göra” är:

Bli, böra, få, ha, komma att, kunna, måsta, skola, vara, vilja. Här känns det som att ”göra”-substitution för ”kunna” och ”vilja” är lite mer acceptabelt, och kanske även för ”få”, men min språkkänsla vacklar lite grann. Men om även dessa verb inkluderas så verkar det som att alla hjälpverb har täckts in men inga andra, vilket ju också framgår av att verbet ”komma” kan substitueras mot ”göra” när det inte fungerar som hjälpverb, men inte när det gör det:

”Kommer han imorgon?” ”Ja, det gör han.”
”Kommer du att läsa här i höst?” ”Ja, det kommer jag.”

Om man här svarar ”Ja, det gör jag” så beror det på man svarar på en annan, snarliggande fråga: ”Läser du här i höst?”. Att svara med ”göra” på en fråga som innehåller ”kommer att” blir därmed mer definitivt. Men detta bygger på att svenskan kan använda presens i en viss futuristisk betydelse. Vi kan jämföra med engelskan, som på samma sätt inte tillåter substitution och som inte heller tillåter denna futuristiska användning av presens:

”Will you study here this autumn?” ”Yes, I will.” Inte ”Yes, I do.”
Men: ”Do you study here?” ”Yes, I do.”

Ingen möjlig ”do”-omskrivning här inte. (Här blir det ju också föredömligt lätt att bedöma när man kan ha ”do”-substitution i svaret genom att ”do” figurerar redan i frågesatsen.)

Så det verkar som om hjälpverben inte kan omskrivas med ”göra” och jag misstänker att om man kollar upp valfri svensk grammatik så är det precis det som står där. Frågan är då om, som Lindberg misstänker, denna norm är starkare på vissa ställen än på andra, och om den faktiskt har försvagats så mycket på vissa ställen att den vanligtvis inte hindrar talarna att göra sådana omskrivningar. (Svaret är ju uppenbart ja eftersom sådana omskrivningar förekommer, men frågan är om det är det normala eller om det är vi norr om Mälaren som är ovanligt restriktiva.)

Kommentera

