/w/ som fonem i svenskan

Det var inte förrän Lars-Gunnar Andersson sa det på SR Språket för ett par veckor sen som jag insåg att /w/ faktiskt håller på att bli ett fonem i svenskan. Det standardsvenska talspråket har väl mig veterligen inte förärats med några nya fonem sedan uppkomsten av ”sje”- och ”tje”-ljuden för en sisådär 3-400 år sen (det moderna ”sje”-ljudets exakta ålder är dock mig än så länge okänd och skulle vara väldigt intressant att känna till) så detta är naturligtvis en intressant händelse.

För att ett ljud ska vara ett fonem och inte en allofon av ett fonem krävs att man kan konstruera minimala par som skiljer detta ljud från andra fonem. I det föreslagna fonemet /w/:s fall är det först och främst en jämförelse med /v/ som kan vara intressant, eftersom [w] hittills har varit en allofon av /v/, t.ex. i uttalet av ordet ”webb”. Så jag roade mig med att gå igenom SAOL och leta efter möjliga kandidater. Jag begränsade mig till att söka på ord där <w> finns initialt eller i andra position efter ljud som kan följas av <v> (alltså inga sökningar på ”rw” eftersom inget svenskt ord kan börja på ”rv”):

sweet (”mjuk och harmonisk jazzmusik, t.ex. för dansorkester”) – svit
swingsving
twisttvist
twistatvista
westernvästern (”västern” kan ju användas som stavningsvariant till ”western” men har ju också en betydligt bredare betydelse)
whippetvippet (man får faktiskt en del träffar på Google för ”vippet”, med vad som verkar vara väldigt olika betydelser)
whistvisst
wiccavicka

Jag får det till åtta stycken minimala par vilket inte är särskilt mycket givet hur många ord det finns i svenskan, men som ändå tyder på att nånting håller på att hända här. Än så länge så uttalar ju långt ifrån alla svenskar ett tydligt w-ljud i alla dessa ställningar, men i takt med att generationsväxlingen till mer engelsktalande generationer fortgår kommer naturligtvis det här bruket förmodligen att sprida sig, och i takt med att vi lånar in fler engelska lånord så kommer det gå att konstruera fler såna här par. Ett w-ljud fanns ju om jag minns rätt i urnordiskan och tidig fornnordiska men har sen försvunnit, så det skulle vara en återkomst som har låtit vänta på sig.

Kommentera

