”Det är mörkt och regnar”

Ja, söker man på detta uttryck får man 46 träffar på Google. Söker man på ”det är mörkt och det regnar” får man 13. Det intressanta är att min grammatiska varningsklocka började ringa lite grann när jag vid ett tillfälle nyligen satte mig ner och skrev den här frasen, därför att det är en samordning av två fraser varav den senare inte har något subjekt. Alla fraser som samordnas behöver inte vara fullständiga satser. ”Han är gammal och grå” har vi absolut inga problem med: vi kräver inte att det ska vara ”han är gammal och han är grå”. Inte heller när det gäller verb verkar vi ha några problem: ”han slår nävarna i bordet och sjunger” fungerar utmärkt.

Är det då det formella subjektet som spökar? Tja, adjektiven är inga problem: ”det är mörkt och dystert” låter okej. Och meningen ”det slås nävar i bordet och sjungs” låter också någorlunda okej, låt vara att ingen egentligen skulle uttrycka sig så. Om jag ska gissa så tror jag att problemet är att ”det regnar” är en mycket vanligare fras än ”det sjungs” och att vi därmed inte är vana vid ett så stort avstånd mellan subjektet och det finita verbet. Om vi prövar att vända på det: ”det regnar och är mörkt” så låter det genast bättre. Inte skulle vi väl kräva ”det regnar och det är mörkt” här? Google säger 65-7 till förmån för den korta formen, vilket är ännu tydligare än fallet med satsen i rubriken.

Men det är uppenbart att min språkkänsla inte delas av alla språkbrukare, av Googlestatistiken att döma. Kanske känslan för subjektstvånget håller på att försvagas, som en del språkvetare har antytt kan vara på väg att hända. Eller så är min språkkänsla starkare formad av mitt nära umgänge med engelskan, som åtminstone enligt Google verkar kräva ett starkare subjektstvång i den här typen av satser. Jag vet inte, men intressant är det i vilket fall som helst.

Kommentera

