Verbet öda

Jaha, vad har vi att skriva om idag då? Jo, inte mindre än ytterligare en normkonflikt. Det rör sig om ett verb som är så ovanligt att Språkrådet inte tar upp det i sin frågelåda, men SAOL lägger inte fingrarna emellen: verbet öda böjs öder, ödde, ött. Och om man vill böja det på något annat sätt då? Tja, då har man gjort fel.

Jag, däremot, vill åtminstone böja supinumformen ödat, förmodligen för att det helt enkelt inte är uppenbart att ött är supinum av öda, eftersom verbet är så pass ovanligt. (Annars kan vi tillåta oss hur mycket oregelbundenheter som helst, bara det nöts in tillräckligt ofta.) Finns det andra som håller med mig? Och skulle man kunna böja öda helt enligt första konjugationens paradigm? Låtom oss söka.

jag öder: 2
jag ödar: ca. 30

jag ödde: ca. 4
jag ödade: ca. 17

jag har ött: ca. 3
jag har ödat: ca. 7

Detta är klara verba. Verbet öda böjs av svenska språkbrukare oftast enligt första konjugationen. Vi får se om SAOL tar detta i beaktande inför nästa upplaga. Det finns åtminstone två förklaringar, varav jag redan har hintat om den första: verbet är så ovanligt (dock långtifrån utdött) att det inte kan upprätthålla en oregelbunden böjning i längden. Den andra förklaringen kan vara inflytande från ödsla, som tillhör förstakonjugationen.

Med tanke på de få beläggen orkar jag inte hålla på och leta igenom Mediearkivet den här gången. Redan siffrorna från Google talar sitt tydliga språk: vi har att göra med en språkförändring i det lilla. Nu inväntas slutförandet av SAOB nån gång under innevarande årtionde för att se hur långt tillbaka vi kan spåra denna böjning.

Kommentera

