Egen och egna

I senaste SR Språket togs frågan om böjningen av egen upp. Det har ju traditionellt hetat ”mitt eget hus”, inte ”mitt egna hus”, att jämföra med ”mitt unga barn”, inte ”*mitt ungt barn”. Och det noterades att bruket här håller på att förändras. Men kan vi mäta det? Återigen så googlar vi och ser vad bloggspråket säger:

min egen lägenhet: 2960
min egna lägenhet: 13500

mitt eget stall: 23
mitt egna stall: 22

Jahaja. Det här verkar ju tyda på stora skillnader mellan olika ord, något som inte är särskilt förvånande. Vi kan ju faktiskt utvidga sökningen till att omfatta alla möjliga referenter:

”min egen”: 53400
”min egna”: 20600

”mitt eget”: 25400
”mitt egna”: 8310

Dessutom kan vi ju se hur det ser ut med andra possessiva pronomen:

”vår(an) egen”: 9560
”vår(an) egna”: 6580

”vår(a)t eget”: 3610
”vår(a)t egna”: 2160

”din egen”: 18000
”din egna”: 4560

”ditt eget”: 7490
”ditt egna”: 1420

Återigen finns det här en varians som är ytterst svårförklarlig. Varför skiljer sig ratiorna så mycket åt beroende på vilket pronomen vi väljer? Är det bara Google som spökar eller finns det djupare förklaringar? I avsaknad av en kontrollerad korpus över bloggspråket där vi verkligen kan vara 100 procent säkra på att sökningarna speglar verkligheten så är det svårt att avgöra.

Det vi nog kan säga är att ”egna” håller på att etablera sig som en seriös motkandidat till ”egen” resp. ”eget”, och att inom ett par generationer kommer ”egen” förmodligen behandlas som vilket adjektiv som helst. Men att följa den utvecklingen på nära håll är lite svårt med de mätinstrument vi har för stunden.

Kommentera

