Kapitlena och vändit

Fortsätter på samma tema som förrförra tema, nämligen böjningen av neutrer på -el. Det ska också handla om några förbryllande googleresultat. Först indikerade min googling att den oregelbundna formen kapitlena utnumrerade det regelbundna kapitlen med 1110:995. Jag fick ca. 400 nettoträffar på kapitlena. Men när jag nu gör om sökningen får jag 330 råa träffar och 200 nettoträffar, att jämföra med 442 nettoträffar på kapitlen. Återigen: man får ta Google med flera nypor salt. Men resultaten indikerar som sagt ändå att den oregelbundna böjningen av kapitel är tämligen vanlig.

För ett par veckor sen hörde jag hur Charlie på Lyxfällan sa ”vi har vridit och vändit på det här”. Först trodde jag att det bara var en felsägning, men ack så fel jag verkar ha. Man får 65 nettoträffar på blogg.se, vilket ska jämföras med 283 för det rätta ”vridit och vänt” (råa siffror ca. 1100 vs. 30000). Man får till och med 33 träffar på det hyperkorrekta ”vridit och vändigt”, vilket kommer som en rejäl nyhet. För sakens skull ska tilläggas att man får 11 träffar på ”vridigt och vändigt” och 2 på ”vridigt och vändit”. Man lär sig nånting nytt varje dag.

Kommentera

